Geld verdienen met je Podcast: 5 ideeën

Geld verdienen met je Podcast: 5 ideeën

Je haalt veel plezier en tegelijkertijd weinig geld uit je podcast. Herkenbaar? Hoe verander je dat? Hoe haal je inkomsten uit je podcast zonder je doelgroep te verloochenen. Dat bekijk je in deze uitleg.

Een leuke sponsor in je podcast kan echt bijdragen aan de professionaliteit van je podcast. Heb je zelf weleens gehoord bij een podcast: "deze podcast wordt gesponsord door bedrijf A"? Je denkt dan: "Zo zo, die doen het goed."

De beste manier om inkomsten te genereren voor je podcast, is door het vinden van een sponsor

Voordelen van een sponsor: 

  • Snel resultaat:
    Je kunt direct een contractje opstellen en geld ontvangen. 
  • Je kunt langer samenwerken:
    Bepaal zelf of je sponsoring voor korte of lange termijn overeenkomt. 
  • Je kunt elkaar versterken:
    Als het allemaal klopt, is de samenwerking een win-win. Jullie passen bij elkaar, je doelgroep wordt blij van de sponsor, jij voelt je meer aangemoedigd om te podcasten en de sponsor bedient met haar producten jouw doelgroep. Dat is ideaal.
  • Het kan een professioneel imago geven aan je podcast

Zorg wel dat je heel goed afweegt of een bedrijf bij je past. Past de dienst bij jouw onderwerp? Past het product bij jouw doelgroep? Dat is heel belangrijk. Maar ik weet zeker, dat je dat zelf ook al goed in het visier hebt. 

Het mooiste is het natuurlijk als je een sponsor vindt waar jouw luisteraar iets aan heeft. Heb je een podcast over cosmetica en beauty? Dan is samenwerking met een make-upmerk de perfect match. Heb je een iron addict fitness podcast? Dan is een samenwerking met een make-up merk uiteraard geen match.

Heb je niet een doelgroep waar je 1-op-1 een product aan kunt koppelen? Misschien zoek je dan té specifiek binnen je doelgroep. Je kunt best iets breder zitten. 

🎙️Wist je dat podcasts voor meer dan 70% worden beluisterd met oordopjes en koptelefoons? Eardopes is dé Nederlandse webshop voor draadloze oordopjes en wil jouw podcast graag sponsoren als er een match is. Meld je bij ons en wie weet kunnen we samenwerken.  

Maak het dan iets algemener. Zoals het voorbeeld hierboven. Iedereen luistert naar podcasts met oordopjes. Werk dan samen met een gerenommeerde oordopjesverkoper.

Moet je dat blind doen? Absoluut niet. Je podcast wordt voor een groot deel geassocieerd met jou als persoon en maker. 

Hoe kun je zeker weten dat je sponsor bij je past: 

  • Controleer de service van de potentiële sponsor
    Koop gewoon iets bij je toekomstige sponsor. En stel 1 week na je aankoop een vraag via de klantenservice. Hoe gaat de shop of dienstverlener om met jouw vraag. Het moet écht goed zijn. Als dat het niet is, dan kun je het beste passen voor een samenwerking. De acties van je sponsor, beïnvloeden namelijk jouw reputatie. 
  • Beoordeel of jullie een overlappende doelgroep hebben.
    Vaak kan je sponser en jij als podcast elkaar versterken. Als het product van je sponsor ideaal is voor jouw doelgroep, dan heb je een mooie match te pakken.

Het moet allemaal dus passen en het moet voor je doelgroep niet eens als sponsoring voelen. Als het voor je doelgroep interessant is én voor je sponsor interessant, dan is het voor jou ook interessant. 

2. Indirecte inkomsten uit je Podcast

Vergeet niet dat je vaak ook indirecte inomsten ontvangt uit je podcast. Iemand die 4 maanden geleden begon met naar je te luisteren, converteert wellicht vandaag pas voor je dienst of je product.

En vaak gaat je podcast over iets waar je veel affiniteit mee hebt, dus vaak is je vakgebied gelieerd aan het onderwerp waar je met je luisteraars veel over praat.

Je kunt ook best her en der in je verhaal voorzichtig verwijzen naar de dienst die je aanbiedt, of het product dat je verkoopt. Wat is daar mis mee? Ik ga ervan uit dat jouw product voor de doelgroep van waarde is. Dus dan mag je dat best aanraden. 

Of je kunt vertellen over je eerdere klanten. Stel dat je een coachingsbusiness hebt. Dan zijn de levenservaringen van je eerdere klanten (zonder uiteraard AVG-regels te schenden) vaak van grote waarde. Die kun je meenemen in je shows. Niet met naam en toenaam, dus, maar wel het verhaal er omheen. 

Een aantal klanten kunnen zomaar via je podcast overgaan tot conversie. En als je een duur product verkoopt, dan kan het zelfs waardevol zijn als je een hele kleine doelgroep hebt. Bij een goedkoper product, kan het zijn dat je meer luisteraars nodig hebt om een redelijk bedrag (indirect) te verdienen met je podcast. 

3. Verkoop iets in je podcast

Je kunt het ook nog concreter maken. Verkoop zelf iets in je podcast.

Stel dat je een podcast maakt over fotografie. Ik snap dan (als je zelf geen fotospeciaalzaak bent) dat je niet direct fotocamera's kunt verkopen. Maar er zijn wel handige accessoires die je kunt verkopen. Denk aan kwastjes (om je camera mee schoon te vegen), een witbalanskaart of usb-c tetherkabels. Als webshop weten we zelf hoeveel werk er in e-commerce zit, maar je kunt simpel en beknopt beginnen. Je kunt zelfs beginnen met alleen verkopen via een marketplace als Bol of Amazon.

Het enige dat je nodig hebt om dit te doen, is een product en een verkoopkanaal.

Er zitten wel ook nadelen aan deze manier van je podcast monetiseren. Denk aan deze nadelen:

  • Het kan heel pusherig overkomen
  • "Wij van WC-eend" luisteraars kunnen het als niet legitiem beschouwen
  • Het kan lijken voor een luisteraar, alsof je jouw boodschap niet uitdraagt om de luisteraar te helpen, maar als verdienmodel

Uiteraard zijn al deze nadelen ook te pareren. Het ligt er in dat geval aan hóe je de boodschap verpakt. Wees altijd eerlijk. Je kunt bijvoorbeeld (als dat zo is) zeggen: "Ja, dit is mijn eigen product, maar ik zou dit nooit aanraden als ik het ook niet zelf zou gebruiken." Eerlijkheid duurt in dit geval (en zoals altijd) het langst.

4. Affiliate marketing in je podcast

Je kunt ook in de shownotities affiliate links plaatsen naar producten die heel relevant zijn.

Let wel heel goed op de regels per platform waar je publiceert. Spotify heeft bepaalde regels. 

Op Spotify mag je gewoon affiliate links plaatsen zolang je je maar aan hun regels houdt. En die regels zijn allemaal heel vanzelfsprekend. Maar je mag gewoon links plaatsen in de shownotities.

En ook voor Apple podcasters geldt dat je links kunt plaatsen. Je kunt dus gebruik maken van die mogelijkheid.

Ook hier geldt: zorg dat je producten aanraadt die passen bij de luisteraar. 

Heb je weleens gedacht aan het aanraden van oordopjes aan je luisteraars? Je kunt gebruikmaken van het Eardopes affiliate programma en je kunt met jouw unieke links, mensen verwijzen naar onze oordopjes.

Het mooie is dat kopers bij ons oordopjes kunnen proberen en daarna retour kunnen sturen. Het is voor jouw luisteraar dus een aankoop zonder risico. En de commissie voor jou is een stuk hoger dan bij andere programma's. Hou wel rekening met het feit dat we slechts 25% van de aanvragen goedkeuren.

5. Donaties

Vaak bij de wat gepasioneerdere podcasts en YouTube kanalen, zie je dat vaak gebruik wordt gemaakt van donaties.

Voordelen:

Vaak werkt dit heel goed bij een gepassioneerde doelgroep. Je ziet nu (wat je er ook van mag vinden) veel podcasters die zich zorgen maken over de toekomst. Het interessante is: het maakt niet uit bij welke kant van het politieke spectrum je zoekt: de ontevredenheid is groot. En die podcasts (mede doordat ze van de officiële monetisering worden uitgesloten) zijn afhankelijk van donaties.

Het gaat vaak om een doelgroep die heel veel affiniteit heeft met het onderwerp. Hoe meer de doelgroep ook een (online) community is, hoe beter dit verdienmodel werkt. 

Bij giften komt (wat ons betreft) wel ook wat verantwoordelijkheid kijken. Je kunt bijv. aangeven waar je de giften voor gaat gebruiken. 

Er bestaan ook websites/providers waarmee je wederkerende inkomsten uit donaties kunt halen. Denk aan backme.org of petjeaf.com.

Betalende gasten

Voor heel veel mensen is het interessant om in een podcast te verschijnen. Het ligt er wel aan hoeveel business er in je onderwerp zit. Het ene onderwerp heeft meer economische waarde dan de ander. 

Een podcast over barbequen kan best interessant zijn voor iemand die een barbeque via Bol verkoopt. Een podcast over breien kan heel interessant zijn voor iemand die een online brei cursus heeft. 

Ook hier: zorg altijd dat de gast past bij jouw doelgroep. Het moet echt een verlengstuk van het onderwerp zijn. Doe daarin geen concessies. 

Verder is het redelijk gangbaar dat je een geheimhouding tekent waarin je bevestigt dat je niet actief zult vertellen dat de gast betaald heeft. Dat kan bechamend zijn voor een gast en sommige gasten willen dat ondertekend hebben. 

Eén van de bekendste mensen die al jaren op tv dit verdienmodel toepast, is Harry Mens. Hij heeft een redelijk sterke doelgroep (rijke mensen). Wijnproducenten en beleggingsfondsen komen maar wat graag in zijn show (tegen betaling van grote bedragen) hun product onder de aandacht brengen.    

Jij kan dat ook. Als het onderwerp interessant genoeg is, dan kun je geld vragen aan een gast. 

Handige tips voor podcastinkomsten

Al met al zijn er dus best wat mogelijkheden om je geld te verdienen met je podcast. Alleen je moet wel voorzichtig zijn. Maar als je eenmaal een goede manier hebt gevonden, dan gaat er een wereld voor je open. 

Kies een samenwerking die bij je past

Het is dus heel belangrijk dat je een sponsor kiest die goed bij je doelgroep en bij jou past. Zorg dat hij/zij goede diensten en producten aanbiedt. En ook dat zijn afhandeling goed is.  

Als je sponsor niet te vertrouwen is, ben jij dat ook niet

Bedenk je nogmaals dat je niet zomaar met iedereen in zee gaat. Je sponsor moet voor 110% te vertrouwen zijn. Alleen dan kan je je eigen reputatie ook hoog houden. 

Heb je een 'landing' voor potentiële partners om samen te werken?

Nóg een goede tip: zorg dat jouw ideale samenwerkingspartner weet dat je een sponsor zoekt. Of anders gesteld: hoe weet jouw ideale sponsor dat jij naar hem op zoek bent?

Bedenk je eens: jij bent nu op deze pagina terechtgekomen, doordat ik nu deze 'landing' aan het maken ben. Ik help jou aan informatie om geld te verdienen met je podcast. In dit geval in de vorm van een blog. 

Maar wat doe jij om te laten weten aan je potentiële sponsor, dat je haar of hem zoekt? 

Een voorbeeld kan zijn: bendoem gewoon in je podcast dat je open staat voor een sponsor. Vaak denk je als maker dat dat ongemakkelijk is, alleen dat is het niet. Je kunt in die aflevering ook vertellen wie ongeveer je doelgroep is, wat de ontwikkelingen zijn van de podcast etc. etc. Spotify is ook een zoekmachine. Dus als je een aflevering maakt genaamd: Podcast sponsor gezocht, dan kan dit altijd interessante doelgroepen aanspreken. 

Geld of geluk halen uit je podcast en je gasten

Bedenk je eens dat je waarschijnlijk al geld verdient aan je podcast. Ik ga ervan uit dat je door je podcast met mensen (bijv. gasten of luisteraars) praat uit je doelgroep of vakgebied. Je leert daarvan. En die learnings kan je meenemen in de toekomst. Vaak levert dat geld op. Onderschat dat niet. Het kan zijn dat je een boek wordt aangeraden en dat je dat daarna leest en je met die kennis mega veel geld verdient. Dat kan allemaal. 

Terug naar blog