Kan je oordopjes of koptelefoons retourneren?

Kan je oordopjes of koptelefoons retourneren?

Je kocht oordopjes of een koptelefoon, maar je wil ze terugsturen. Alleen de webwinkel geeft aan dat dat niet mag vanwege de hygiëne. Is dat terecht en wat kan je eraan doen? Het korte antwoord is: je mag oordopjes of koptelefoons inderdaad niet terugsturen. Maar er zijn uitzonderingen op die regel. In dit artikel kom je erachter of je jouw oortjes mag terugsturen.

In het kort:

Mag je oordopjes terugsturen?

Je mag oordopjes niet terugsturen als ze niet meer geseald en verzegeld zijn. Is de verpakking van de oordopjes nog verzegeld, dan mag je jouw oordopjes of koptelefoon retourneren. Is het product kapot en heb je nog garantie? Dan mag je ook je oordopjes terugsturen. De webshop moet dan jouw product repareren of vervangen voor een werkend product.

100% garantie dat je nieuwe oordopjes koopt

Als je oordopjes of een koptelefoon koopt, wil je de zekerheid dat je een nieuw product koopt. Anders gezegd: je wil de zekerheid dat de oordopjes nooit eerder in andermans gehoorgang zijn geplaatst.

De reden is vanzelfsprekend: als je oordopjes indoet die een ander heeft ingehad, is jouw hygiëne niet gewaarborgd. Het is ronduit onhygiënisch.

🫧🧼Bij eardopes.nl heb je de 100% garantie dat je een set draadloze oordopjes of oordopjes met draad koopt, die nooit eerder in andermans gehoorgang heeft gezeten.  

Kortom: het klopt dat je een oordop, koptelefoon of ander hygiëneproduct niet kan retourneren na gebruik. Maar daar zijn wel een aantal regels aan verbonden. 

Hygiëneproducten: wat is dat?

Op hygiëneproducten heb je geen bedenktijd of retourrecht. Maar daar zijn wel een aantal eisen aan verbonden. Je moet als klant op de hoogte zijn dat je het hygiëneproduct alleen onder bepaalde voorwaarden mag terugsturen. Denk aan:

  • een verzegeling
  • een sealing
  • een defect
  • een vermelding in algemene voorwaarden

Verpakking moet verzegeld zijn

Een webshop mag een hygiëneproduct dus weigeren voor retour. Maar dat mag niet altijd. Er zijn een aantal regels. Want hoe kunnen jij of de webshop bewijzen dat een oordop gedragen is? Dat kan in feite niet.

Daarom moet een hygiëneproduct altijd een seal of een verzegeling hebben.

Een verzegeling is vaak een sticker met een waarschuwingtekst. Denk aan: "Let op: hygiëneproduct. Alleen geseald en verzegeld retourneren." Als die seal open is, dan kunnen zowel de shop als de klant ervan uitgaan dat de klant het hygiëneproduct gebruikt heeft. 

sealing verbreken

Bij een seal gaat het om een plastic omhulsel om de verpakking. Dus niet alleen om het product zelf, maar ook om de verpakking. 

Defecte oordopjes of koptelefoons tellen niet 

Een webshop mag nooit een retour (of andere oplossing) weigeren als er sprake is van een defect binnen de garantietermijn. Het is de taak van de webshop om het in dat geval op te lossen. 

Wij hanteren in dat geval de volgende stappen:

  • We checken op afstand of het gaat om een defect. Vaak lukt het om de oordop of koptelefoon weer aan de praat te krijgen met een aantal simpele instructies.
  • Je stuurt de set naar ons op voor een technische check.
    • Meestal werken de oordopjes bij ons wel. We sturen de werkende oordopjes in dat geval naar jou terug. Je weet dan 100% zeker dat het product werkt.
    • Soms heeft het product inderdaad een defect.
      • Is het een defect dat zomaar is ontstaan? Dan sturen we een nieuwe set naar je op.
      • Is het een defect door oneigenlijk gebruik? Dan heb je geen recht op garantie. Denk bijvoorbeeld aan een oordop die minder geluid geeft door vuil in de opening. De oordop functioneert dan nog, alleen het geluid vindt geen uitweg door het vuil in de opening.

Hoe lang je precies garantie hebt, dat hangt af van de webshop. Maar meestal hanteren webshops de volgende regel met als meetpunt het aankoopbedrag:

  • minder dan 100 euro: 1 jaar garantie
  • meer dan 100 euro: 2 jaar garantie

Het product moet dan wel voldoen aan de garantievoorwaarden.

Vermelding in algemene voorwaarden

De webshop of de fysieke winkel moet ergens de algemene voorwaarden inzichtelijk hebben, zodat je als klant weet waar je aan toe bent. Met andere woorden: mag je een hygiëneproduct waarvan de verzegeling of sealing verbroken is niet retourneren? Dan moet de webshop dat vermelden.

Kijk dus altijd in de algemene voorwaarden van een webshop om er 100% zeker van te zijn dat je oordopjes koopt die nooit eerder in iemands gehoorgang hebben gezeten. Bij Eardopes.nl weet je 100% zeker dat je nieuwe en hygiënische oordopjes aankoopt.

Bij Eardopes kun je dat inzien in de algemene voorwaarden (art. 10.8) en op de pagina over de retouren.

Een select aantal artikelen bieden we ook via Bol aan. Kocht je daar? Dan zijn de algemene voorwaarden van Bol van toepassing. Daarin staat precies hetzelfde (zie artikel 10.8): hygiëneproducten kun je alleen geseald en verzegeld retourneren.

Maar hoe kan ik de oordopjes dan testen?

Bij de aankoop van jouw oordopjes kun je je ontzettend goed inlezen. Je minimaliseert daarmee de kans dat je een verkeerde set koopt.

Maar je kunt je oordopjes niet testen voor je aankoop. Je kunt ook niet een hygiëneproduct testen en dan retourneren (of in een winkel aan de verkoopmedewerker teruggeven). Dat kan niet, omdat daarmee de winkel daarmee de hygiëne niet kan waarborgen voor toekomstige klanten.

Hygiëneproducten in een fysieke winkel

Vaak wordt gedacht dat het uitsluiten van het herroepingsrecht bij hygiëneproducten alleen geldt voor je aankoop bij webwinkels. En dat als je bij een fysieke winkel een set oordopjes koopt, je dus niet de garantie hebt dat de oordopjes nooit eerder in iemand zijn of haar oor hebben gezeten.

Maar geen zorgen: je kunt in een fysieke winkel ook niet oordopjes uit de verpakking halen, in je oren doen en daarna teruggeven aan de verkoper. Net als je dat niet kunt doen met een tandenborstel, een scheerapparaat of met onderbroeken.

Kortom: je kunt nergens oordopjes kopen en daarna geopend weer terugsturen. Niet in webshops en niet bij winkels. En mocht je een winkel vinden waar je wél je gebruikte oordopjes mag terugsturen, krab dan - voor je daar koopt - eerst goed achter je (nu nog) schone oren. Want de kans is in dat geval groot dat je oordopjes koopt die iemand anders in zijn gehoorgang heeft gehad. 

Bij Eardopes: 100% hygiënegarantie

Als je bij Eardopes oordopjes koopt, wil je 100% zeker zijn dat nooit eerder iemand die oordopjes in zijn of haar gehoorgang heeft gehad. Daarom garanderen we dat als je bij ons oordopjes koopt, je oordopjes koopt die nooit eerder in iemand oor hebben gezeten. Je koopt bij ons alleen nieuwe en verzegelde oordopjes en koptelefoons of andere hygiëneproducten. 

Koop je een ander product? Zoals bijvoorbeeld een oplader, dan is er natuurlijk geen sprake van een hygiëneproduct. Je kunt dat soort producten gewoon retourneren.

Wat kun je doen als oortjes of een koptelefoon niet bevalt?

Wij krijgen ontzettend vaak een vraag van klanten tijdens het eerste gebruik. Het zijn vrijwel altijd één van de drie volgende vragen of opmerkingen: 

  • Een vraag over de bediening
  • Een opmerking over de pasvorm
  • Klacht over het geluid

Bevalt niet vanwege de bediening

Wil je een oordopje retourneren omdat de bediening je niet duidelijk is? Dat is vaak een kwestie van gewenning. Bij de ene oordop is het ingedrukt houden van de rechter oordop het volgende liedje en bij de andere oordop is het volume omhoog

Bekijk eens de gebruiksaanwijzing van je product. Maar in de handleiding zie je precies hoe je de oordopjes bedient. Eén van onze eisen is dat al onze oordopjes een goede handleiding hebben. Hebben ze dat niet? Dan bieden we een oordop niet aan in onze webshop.

Reageert de oordop niet op een aanraking? En wil je daarom retourneren? Check dan even of de oordop écht niet reageert of dat het probleem is dat je misschien niet goed mikt met je vinger op de touchbediening. Ook dat is namelijk even wennen: het is in het begin niet altijd even makkelijk om de knop of bediening met je vinger te vinden.

Onze tip is: haal de oordop uit je oor en druk dan eens op de touchbediening of de knop. Zie je nu op je telefoon dat de bediening wel werkt? Dan ligt het aan het feit dat je de toch net mist met je vinger als de oordop in je oor zit.   

Retour oordopjes door slechte pasvorm

Soms vind je na aankoop dat de oordopjes niet lekker zitten. Maar vaak kan je dat oplossen. Je kunt bijvoorbeeld foam eartips kopen. 

Foam eartips zijn opzetstukjes voor je oordopjes die langzaam in je gehoorgang uitzetten. Daardoor passen de oordoppen zich beter aan aan jouw oren en kun je de oortjes toch nog met plezier gebruiken. 

Sowieso is het een tip (haha: een eartip) om een eartip te kiezen die precies in je oor afsluit. Dus ook als je de meegeleverde siliconen eartips gebruikt. Gebruik een eartip die goed sluit. Dan blijven de oordopjes veel beter zitten. 

Hou er ook rekening mee dat je oordoppen koopt die in je oor passen. Heb je bijvoorbeeld kleine oren? Koop dan oortjes die het beste in je kleine gehoorgang passen.

Je vind het geluid van de oortjes niet goed

Het komt voor dat iemand vindt dat het geluid tegenvalt. Soms vindt iemand dat er te veel bass in de oordop zit en soms vindt iemand juist dat er te weinig lage tonen aanwezig zijn.

Je kunt dit vaak wel oplossen. De reden dat er écht te weinig bass doorkomt, is vrijwel altijd dezelfde reden: de oordopjes sluiten niet goed af in je oor. Je hebt de oordopjes bijvoorbeeld niet goed in of je hebt te kleine eartips in je oor. De oordopjes moeten écht heel goed afsluiten.

Druk je oordopjes maar eens wat beter in je oor. Je zult merken dat het geluid nu zwaarder wordt. Of haal ze uit je oor op 1 centimeter van je gehoorgang. Wat hoor je nu? Inderdaad: alleen maar hoge tonen.

Kortom: als de overdracht tussen oordop en oor niet goed afsluit, is de eerste toon die sneuvelt, de lage toon. Zorg dus voor een goede afdichting en geen lekkage tussen oor en oordop.   

Er zijn qua geluid 2 soorten oordoppen en koptelefoons met beiden een andere doelgroep met andere voorkeur:

  • Gebalanceerd geluid
  • Extra bass

De audiofiel gaat altijd voor het gebalanceerde geluid. Niet voor het subwoofergeluid. Hij of zij wil de hoge en middentonen kunnen onderscheiden van de lage tonen. De lage tonen moeten aanwezig zijn, maar mogen de middentonen niet overrompelen. Ook artiesten willen dit soort oordopjes. Ze willen namelijk het geluid zo horen als het bedoeld is en niet een vervormd geluid horen. 

De plezierluisteraar (ik kan geen ander woord vinden) die wil een lekkere volle bass en veel lage tonen. En dat is ook prima. Je moet dan andere oordopjes nemen. Namelijk een oordop waar bijvoorbeeld op de verpakking staat extra bass.

In de productbeschrijving staat vaak of een oordop gebalanceerd geluid of extra bass heeft. Lees dat goed en maak zo je keuze.

Als je het geluid van oordopjes niet goed vindt, dan kun je dat dus (zoals hierboven uitgelegd) vaak verbeteren met een betere eartip.  

Blogs en informatie over oortjes en koptelefoons

Het kopen van oordopjes is helemaal niet makkelijk. De belangrijkste reden is dat je ze niet eerst kunt testen. En bovendien: elk gebruik vereist een ander soort oordopje. Lees je dus goed in voor je een oordop koopt.

Bel je veel? Dan heeft jouw oordop een goede microfoon nodig. Wil je ze gebruiken voor het hardlopen? Dan moet je oordopjes hebben voor het hardlopen. Kleine oren? Ga dan voor de beste optie voor een kleine gehoorgang. En zo zijn er nog tal van situaties die de beste keuze beïnvloeden. Belangrijkste punten zijn:

  • De pasvorm
  • Het geluid
  • De opties (ANC, ENC, microfoon, multipoint etc.)

En juist voor iedereen die op zoek is naar de perfecte oordop, schrijven we onze informatieve artikelen. We stoppen hier gigantisch veel tijd in. Denk aan het testen en het schrijven van de resultaten. Dagelijks krijgen we de feedback dat we persoonlijk of met onze tests mensen helpen de beste oordop te kiezen.

En we verwijzen in die tests naar onze producten, maar ook naar producten op andere websites. Daarin verschillen we enorm ten opzichte van andere websites. Ons gaat het erom dat je het product kiest dat voor jou het beste is. 

Wat zeggen anderen over hygiëneproducten en retour?

Oordopjes en koptelefoons die je niet mag retourneren: op internet is het een redelijk besproken onderwerp.

Je ziet bijvoorbeeld op fora dat mensen verongelijkt reageren omdat ze bij de mediamarkt en alternate niet mogen retourneren. En in hetzelfde forum is de reactie dan veelvuldig dat dat terecht is vanwege het hygiëneaspect.

Maar ook in de algemene voorwaarden van Bol (art. 10.8) zien we dat hygiëneproducten niet mogen worden geretourneerd. Ook hier zien we dat er wordt genoemd dat je de verzegeling niet mag hebben verwijderd. 

De Consumentenbond geeft ook aan dat je gebruikte oordopjes vanwege hygiëne niet mag retourneren. TrustedShops (dat is een keurmerk voor webshops) omschrijft ook het belang van hygiëneproducten en geeft aan dat het bij oordopjes en koptelefoons belangrijk is dat je een product koopt die nooit eerder gebruikt is. Ze geven ook aan dat daardoor deze producten worden uitgesloten van retourmogelijkheden. 

Vrijwel alle webshops hebben in hun algemene voorwaarden of retourpagina's omschreven dat je oordopjes, koptelefoons en andere hygiëneproducten niet kunt retourneren. Denk aan de Mediamarkt, BCC, Bol en andere shops.

Soms wordt er gezegd: "maar je kunt de oordopjes toch schoonmaken met alcohol?" Maar dat kan niet, omdat oorsmeer niet alleen op de eartip blijft hangen, maar ook in de opening van de oordop blijft hangen. Zie als voorbeeld de volgende afbeelding:

Aan deze afbeelding zie je precies de reden dat oordopjes retourneren niet mogelijk is. En je ziet het belang van de garantie dat je altijd alleen nieuwe, verzegelde schone oordopjes koopt.  

Hygiëneproduct oordopjes vuil niet retourneren

 

Terug naar blog