✔️ gratis verzending ✔️ 1 tot 2 dagen levering

Draadloze oordopjes FAQ: alle vragen en antwoorden

Help oordopjes werken niet

Zijn je oordopjes kapot? Of werkt alleen de linker of rechter niet meer? Meestal krijg je ze met een paar tips weer aan de praat. Vind je vraag en zorg dat je oordopjes weer werken. Staat een vraag er niet bij? Stel je vraag en we nemen hem op in dit artikel! 

Waarom verbinden mijn draadloze oordopjes niet?

Dat kan verschillende redenen hebben:

  • De bluetooth van je device (telefoon of laptop) staat niet aan (geen probleem: dat kan de beste overkomen). Zet je bluetooth aan en verbindt de oordopjes. 
  • De oordopjes zijn al eens verbonden met een ander device in de buurt. Bij dat device staat de bluetooth aan. Bij het aanzetten van de oordopjes, verbinden de oordopjes met het device waarmee ze de laatste keer verbinding hadden.
    Wat ook voorkomt is dat je de oordopjes weleens met je laptop hebt verbonden en weleens met je telefoon. Bij het aanzetten van je oordopjes staat de bluetooth van je laptop aan en de bluetooth van je telefoon uit. Hoewel je oordopjes voor het laatst met je telefoon verbonden waren, kiezen je oordopjes nu toch de laptop, omdat dat bij het aanzetten van de oordopjes het enige device was waarmee de oordopjes connectie konden maken. Je hebt dan niet door dat je oordopjes al met je laptop zijn verbonden, maar je merkt wel op dat je oordopjes niet met je telefoon zijn verbonden. Je schakelt je bluetooth van je telefoon aan en je oordopjes verbinden niet met je telefoon (omdat de oordopjes al met je laptop verbonden zijn). 
    Oplossing: Plaats de oordopjes terug in de oplaadcase (klepje dicht), schakel de bluetooth van het device waarmee de oordopjes niet mogen verbinden even uit, schakel de bluetooth van het device waarmee je wilt verbinden in, open het klepje en probeer opnieuw. Dan werkt het!

Hoe verbind je draadloze oordopjes? 

De meeste draadloze oordopjes verbinden al als je het klepje van het doosje opent. Je hoeft de bluetooth oortjes niet eens uit het doosje te halen om te verbinden. De oordopjes zijn daarna in je device te vinden onder instellingen > bluetooth.

Het enige waar je rekening mee moet houden is dat de oordopjes op dat moment verbinden met het device (laptop of telefoon) waarmee de oordopjes het laatste verbonden waren. 

Hoe verbind je twee draadloze oordopjes met elkaar?

Je kunt oordopjes die bij elkaar horen met elkaar verbinden. Het enige dat je moet doen is het oplaaddoosje met daarin de oordopjes openen. Vervolgens kun je de oordopjes verbinden door op je device (telefoon of laptop) te zoeken naar instellingen > bluetooth. 

Alleen let op: draadloze oordopjes zijn monogaam. Kortom ze hebben één wederhelft en vervolgens kun je ze niet aan een andere oordop koppelen. In de fabriek is in de chipset aangegeven met welke oordopjes de oordop moet pairen. Dat is een instelling in de firmware die wij als consument niet kunnen bestellen. Kortom: 

Wat te doen als je één oordop kwijt bent? 

Als je een oordop kwijt bent (bijvoorbeeld links), dan kun je niet zomaar een nieuw linker exemplaar kopen van die oordop en die met je originele rechteroordop verbinden. Oordopjes zijn namelijk vanuit de fabriek monogaam gemaakt. Je kunt ze niet met een nieuwe partner koppelen. Kortom: als je één oordop kwijt bent, zit er niets anders op dan een nieuw paar te kopen. Wat wel soms kan is dat je alleen het setje oordopjes koopt en niet de oplaadcase. Dat scheelt weer in de aankoopprijs. 

Waarom haperen mijn draadloze oordopjes?

Draadloze oordopjes spelen het geluid af dat via de bluetoothverbinding met je device (telefoon, laptop of bijv. tv) binnenkrijgen. Als je oordopjes een haperend geluid afspelen, komt dat negen van de tien keer doordat er in de oordopjes simpelweg een haperend geluid binnenkomt. En dat probleem is op meerdere manieren op te lossen. 

Om alle problemen uit te sluiten hebben we de volgende stappen uitgewerkt:

  1. Zorg dat je streamingdienst of muziekapp (zoals Spotify) niet een hogere kwaliteit heeft ingesteld dan jouw internetverbinding aankan. Dan ontstaat een hapering. Alleen omdat je oordopjes inhebt, is de logische eerste conclusie dat het aan de oordopjes ligt. 
    Zo verander je de geluidskwaliteit in Spotify. Ga naar instellingen (tandwieltje) > Data saver > Audio Quality (aanvinken)

    Werkt dat niet?
  2. Probeer je oordopjes met een ander device (bijvoorbeeld een andere telefoon) te verbinden. Werkt het dan wel? Ga dan na waarom de telefoon (waarbij de hapering voorkomt) geen goed signaal uitzendt.*

    Werkt dat niet?
  3. Voer een factory reset van de oordopjes uit. Per oordop werkt een factory reset verschillend. Bij het grootste gedeelte van de oordopjes moet je de touchbediening of de knopjes allebei ingedrukt houden als ze in de oplaadcase zitten met het klepje open (en bij andere oordopjes moet je lang drukken terwijl je de oortjes uit de case hebt gehaald). 
    Verbind opnieuw en kijk of het nu wel werkt. 

Als ook stap 2 niet werkt, dan kun je oordopjes die gekocht zijn bij Eardopes terugsturen voor een technische check. Eardopes controleert dan of de oordopjes verbinden met een Android device, een iOS device en een laptop. Het komt (vaker dan je denkt) voor dat we zien dat de oordopjes goed connecten. We sturen dan de (werkende) oordopjes terug naar de eigenaar. Het is dus zaak dat je de bovenstaande checks goed uitvoert. 

*In geval bij stap 1 blijkt dat de oordopjes wel werken op een ander device, dan is het zaak te achterhalen waardoor het signaal met een hapering de oordopjes binnenkomt. De meest voorkomende oorzaken zijn:

  1. Je internet (WiFi of dataverbinding) is niet snel genoeg om de muziek tijdig te streamen.
    Oplossing: Zorg dat je in je streaming-app (zoals Spotify) de geluidskwaliteit verlaagt. De kwaliteit van je geluid wordt dan lager, maar je kunt wel je muziek zonder haperingen beluisteren. 
  2. In sommige gevallen is het operating system van je device verouderd. Dat kun je updaten in de systeeminstellingen. Er zijn bekende bugs in het verleden met updates opgelost bij Android- en iOS-telefoons.    

 

Waarom heb ik problemen met draadloze oordopjes verbinden op mijn laptop?

Dat kan 2 oorzaken hebben: 

  1. De laptop heeft geen goede bluetooth verbinding.

Niet alle laptops hebben een bluetoothverbinding die goed genoeg is om met draadloze oordopjes te verbinden. Het heeft deels met geluidskaart, maar meestal met de bluetooth verbinding te maken.

Om te kijken of het echt aan je laptop ligt, moet je de oordopjes met je telefoon verbinden. Als dat goed werkt en je daar mooi helder geluid krijgt, dan ligt het aan de bluetoothverbinding van je laptop.

Maar geen nood! Ook dan is er een oplossing. Het beste kun je dan een bluetooth usb adaptertje kopen. Let er op dat je een bluetooth 5.0 adapter koopt. Die plug je in je laptop en voila! Via die bluetooth verbinding werken je oordopjes perfect.

  1. Je oordopjes zijn al met een ander device verbonden

Als je eerst je oordopjes met je telefoon verbindt, daarna de oordopjes weer in het doosje doet en daarna het doosje opent om met je laptop te verbinden, dan verbinden de oordopjes natuurlijk met je telefoon.

Met andere woorden: je oordopjes verbinden natuurlijk altijd met het laatste device waarmee ze verbonden waren. En gelukkig maar! Want anders is het uiterst onvoorspelbaar met welk device je bluetooth oordopjes gaan verbinden.

Kortom: als je draadloze oortjes niet vindbaar zijn in je laptop, dan zijn ze al verbonden met je telefoon. Geen ander device kan de verbinding met je oordopjes overnemen als ze al met één van je devices zijn verbonden. En ook hier weer: gelukkig maar! Anders zou iemand in je omgeving gewoon je oordopjes kunnen overnemen en bepalen welk liedje je hierna wil spelen. 

Oplossing: Wil je de oordopjes op je laptop gebruiken nadat je ze op je telefoon hebt gebruikt?

  • Schakel dan eerst de bluetooth uit van je telefoon
  • Zorg dat je oordopjes in pairing mode gaan (meestal: in het doosje plaatsen (klepje dicht) en er weer uit halen). 
  • Doe de bluetooth van je laptop aan. 
  • Klik de oordopjes aan om de oordopjes te verbinden.

    Eén oordopjes (links of rechts) werkt niet meer. Wat kan ik doen?

    Negen van de tien keer los je dit probleem op met een factory reset. Hoe je dat doet, hangt sterk af van het merk. Maar bij 95% van de oordopjes werkt het op 1 van de 2 volgende manieren:

    1. Doe de oordopjes in de case met het klepje open. Houd de knopjes of touch bediening lang ingedrukt tot je een signaal krijgt (lampjes gaan (anders) branden).
    2. Haal de oordopjes uit de case en hou de knopjes of touch tegelijkertijd lang ingedrukt tot de lampjes (anders) gaan branden.

    Na de factory reset kun je weer opnieuw verbinden. De oordopjes werken 9 van de 10 keer weer.

    Werken ze na de factory reset niet en komen de oordopjes in aanmerking voor garantie (geen schade)? Dan kun je ze opsturen naar de webshop waar je ze kocht, of (afhankelijk van het merk) naar de fabriek.

    Eén oordopje geeft een lager volume

    Dat kan drie oorzaken hebben:

    1. De balans van je device is (om wat voor reden dan ook) ineens verkeerd ingesteld. 
    2. Er is iets verkeerd in de software van de oordop en daardoor geeft rechts of links meer of minder volume. De oplossing is dan een factory reset. 
    3. Er zit vuil (vettigheid) op het gaasje van je oordop. 

    De oplossing in geval van vuiligheid op de oordop, is als volgt:
    Zorg dat je de ear tip (het siliconen dat normaal gesproken in je oor gaat) met een pincet het vuil uit het gaasje naar je toe trekt. Dus zorg dat je niet (met bijvoorbeeld een tandenborstel) het vuil in de oordop drukt. Daar kun je de oordop onomkeerbaar mee beschadigen. Als je het vuil uit het gaasje hebt gehaald, dan is het volume weer terug naar het normale niveau. Voor de duidelijkheid: het gaat niet om een defect. Het geluid kan simpelweg geen doorgang vinden doordat het gaasje dicht zit. 

      Waarom heb ik slecht geluid met draadloze oordopjes

      Draadloze oordopjes spelen af wat je device (telefoon of laptop) naar je oordopjes toezendt. Het signaal dat binnenkomt, wordt verwerkt en afgespeeld. Als het geluid slecht is, of het geluid valt weg, dan denk je als gebruiker altijd dat het aan de oordop ligt. Maar in het merendeel van de gevallen zit het probleem bij de connectie of bij het device. 

      Tips voor het verbeteren van geluid: 

      Gebruik je Spotify? Zorg dat je de data saver niet aan hebt staan. Dat zorgt namelijk dat je geluid van minder kwaliteit is. Je oordopjes kunnen zo veel beter geluid afspelen dan het geluid dat op dit moment in je oordopjes binnen komt. Zo zet je de data saver uit: 

      Ga naar Spotify > instellingen (tandwieltje) > Data saver = uit

      data saver Spotify

      Maar er is nog een aanpassing in Spotify die je geluidskwaliteit kan verbeteren.

      Ga weer naar instellingen en zet de geluidskwaliteit op 'zeer hoog' of 'very high'. 

      Geluidskwaliteit sound quality Spotify

      Zo zorg je in elk geval dat je telefoon altijd de hoogste kwaliteit uitzendt als je Spotify luistert. 

      Bij alle andere apps (zoals YouTube of andere muziekapps) kun je altijd de kwaliteit instellen. Voor de beste geluidskwaliteit, moet je dat dus altijd doen.

      Waarom werkt de microfoon van de oordopjes niet goed?

      Soms heb je als gebruiker van oordopjes het idee dat de microfoons niet goed werken. Alleen zonder dat echt te meten, kun je nooit zeker weten dat de microfoons van de oordopjes slecht werken. Het feit dat iemand anders jou de feedback geeft dat hij of zij je niet goed hoort, betekent niet direct dat de microfoon van je oordopjes niet goed werken. De instelling van het device van je gesprekspartner kunnen verkeerd zijn ingesteld, de verbinding tussen de devices kunnen slecht zijn, je internet (tijdens online vergaderen) kan slecht zijn, het bereik van het toestel van je gesprekspartner kan slecht zijn etc. etc. etc.

      Daarom is de enige oplossing om heel goed te meten of je microfoon goed werkt. Dat kan op twee manieren Afhankelijk of je op een laptop of telefoon zit).

      Telefoon
      Op een telefoon kun je het beste via WhatsApp rechtsonder in een gesprek het microfoontje (icoon van een microfoon) ingedrukt houden en dan iets inspreken als je de oordoppen in hebt. Je kunt dan je fragment zelf terugluisteren en horen of het stemgeluid door de microfoon goed wordt opgenomen. 

      Laptop
      Op een laptop (Windows) kun je ook een fragment opnemen met de microfoon van de oordopjes. Dat doe je als volgt:

      1. Klik met de rechtermuisknop rechtsonder in de werkbalk op het speakertje en kies: 'Geluidsinstellingen'

      geluid instellingen

      2. Scroll wat naar beneden en kies bij 'invoer' de bluetooth oordopjes waarvan je de microfoon wilt testen. 

      invoer

      Zoek daarna de app 'Voice recorder' in Windows. Daar kun je een fragment inspreken en afluisteren. Hoor je jezelf daar goed? Dan werkt de microfoon goed. 

      Mijn gesprekspartner hoort echo van eigen stem als ik de oordopjes gebruik tijdens het bellen

      Dat kan 3 oorzaken hebben:

      1. de ear tips moeten beter op de oordopjes gedrukt worden (waardoor het geluid terugkomt in de mic.)
      2. de oordopjes staan op een uitzonderlijk hoog volume
      3. de oordopjes zitten niet diep genoeg in je oor (waardoor het geluid vervliegt naar (o.a.) de microfoon

      Soms gaan de bijgeleverde ear tips (siliconen ear tips) niet goed genoeg in je oor waardoor het geluid vrij komt en in de microfoon komt (die heel dicht bij het geluid zit). Dat is de reden dat je gesprekspartner zijn/haar eigen stem hoort. 

      foam ear tips vs. normale ear tips

      Laat een reactie achter

      Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd